‘De Zeppelin komt morgen’ kopte de Haagsche Courant op zaterdag 12 oktober 1929. Het reusachtige luchtschip dankte zijn naam aan de uitvinder van de sigaarvormige bestuurbare luchtballon Ferdinand Graf von Zeppelin. Het was toen het grootste luchtschip ter wereld.

De Graf Zeppelin boven Den Haag, maker onbekend, 1929De Graf Zeppelin boven Den Haag, maker onbekend, 1929

Graf Zeppelin, een luchtreus

Met de Graf Zeppelin was een jaar eerder een eerste proefvlucht gemaakt vanaf de thuisbasis in het Duitse Friedrichshafen aan het Bodenmeer. Later dat jaar werd de oversteek van de Atlantische Oceaan ondernomen. In 1929 maakte de luchtreus zelfs een reis om de wereld. 

Het vertrek van de Graf Zeppelin naar Nederland was wegens slechte weersomstandigheden een aantal malen uitgesteld.

“Rakelings” over Paleis Het Loo

Zaterdagavond 12 oktober 1929 was het luchtschip met bemanning en passagiers om 24.00 uur uit Friedrichshafen vertrokken. Vlak voor het vertrek werd nog een verstekeling gesnapt. Boven Duitsland hield kapitein Lehmann een vlieghoogte van 1000 meter aan. Eenmaal boven Nederlands grondgebied vloog men op 300 meter hoogte. Over Paleis Het Loo gonsde het luchtschip zelfs op een hoogte van slechts 150 meter. Vanuit de gondel van de Zeppelin zag men op het dak van het paleis enige dames en heren. Passagiers met verrekijkers riepen: “de Koningin! De Koningin!” Men begon te wuiven en vanaf het dak werd de groet beantwoord.

De Graf Zeppelin boven Den Haag, maker onbekend, 1929De Graf Zeppelin boven Den Haag, maker onbekend, 1929

De Hollandvlucht boven Den Haag

Den Haag werd die zondag aangedaan als onderdeel van de ‘Hollandvlucht’. In Den Haag kwamen de inwoners op zondag 13 oktober massaal naar buiten of klommen op de daken om geen glimp te missen van het reusachtige luchtschip. De juichende mensenmassa is buiten zinnen van opwinding. Er staat zelfs een jongen boven op het dak van een auto. Hij is kennelijk zo in beslag genomen door het schouwspel dat hij, afgaande op zijn lichaamstaal, lijkt te zeggen: “Dat kan ik ook! Ik vlieg zo met jullie mee”. 

’s Avonds laat bereikte men na een behouden vaart weer de thuisbasis in Friedrichshafen. Reeds op maandag 14 oktober stond een uitgebreid verslag van de reis aan boord van de Zeppelin in de Haagsche Courant. Deze snelle berichtgeving was mogelijk omdat tijdens de vlucht boven Schiphol een postzak aan een kleine parachute was neergelaten. Tussen de post bevond zich ook het verslag van het eerste deel van de ‘Hollandvlucht’. 


Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen gepubliceerd in Den Haag Centraal, geschreven door (oud) medewerkers van het Haags Gemeentearchief.

Auteur: Henk Duits