Het Haags Gemeentearchief beheert en bewaart zo’n 19 kilometer aan archief in de depots onder het stadhuis. Materialen die een mooie aanvulling kunnen zijn voor een tijdelijke tentoonstelling van een museum of andere erfgoedinstelling.

2020, uitgeleende materialen t.b.v. de tentoonstelling “Vreugd en Rust, De buitenplaats, de bewoners en het Zocherpark" in Museum Swaensteijn in Voorburg

Het Haags Gemeentearchief leent regelmatig documenten, foto’s, tekeningen, prenten en kaarten uit. Een mooie manier om de collectie meer zichtbaar en toegankelijk te maken. De aanvragen door musea en andere instellingen zijn zeer divers en komen uit binnen- en buitenland.

Diversiteit

Onze bijdrage aan de tentoonstelling “Nooit gebouwd in Den Haag” in het Haags Historisch Museum bestond uit plattegronden en plannen uit de Historisch-Topografische Atlas en Archieven, een brochure uit onze bibliotheek en twee maquettes uit de collectie maquettes.

Museum Swaensteyn uit Voorburg leende voor haar tentoonstelling over Vreugd en Rust een combinatie van stukken, waaronder een klein familiefotoalbum van de bewoners, twee aquarellen, een tekening, een plattegrond en een landmeet kaart uit de collectie van Voorburg.

Internationale verzoeken

Een enkele keer wordt er ook internationaal een verzoek ingediend. Zo is er een partituur van Beethoven uit de collectie van het Nederlands Muziek Instituut (NMI) uitgeleend aan de Bundeskunsthalle in Bonn. En tot 1 februari 2021 waren zeven werken van verschillende kunstenaars uit het familiearchief van Anthing Vogel te zien in de tentoonstelling “The Sky as Studio Ives Klein and his contemporaries” in het Centre Pompidou in Metz.

Waar moet u rekening mee houden?

Een aanvraag voor uit te lenen documenten dient drie maanden voor aanvang van de tentoonstelling bij ons binnen te zijn. De maximale uitleentermijn is in principe drie maanden.

Een volledig overzicht van alle afspraken rondom het lenen van objecten uit ons archief vindt u in de Uitleenovereenkomst Haags Gemeentearchief.

Contact

Heeft uw organisatie interesse om één of meerdere stukken uit onze collectie op te nemen in uw tentoonstelling, dan kunt u contact opnemen via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch (070) 353 70 13.