U hoeft niet altijd naar de studiezaal te komen om een archiefstuk te zien. Van sommige archiefstukken kunnen we een digitale versie maken. Dit vraagt u gratis online aan. Zodra het archiefstuk is gedigitaliseerd ontvangt u per e-mail bericht met een link naar het archiefstuk.

Digitaliseren van archiefstukken

Hoe werkt een inventaris?

Het inventarisnummer is het nummer van een archiefstuk. Weten hoe een inventaris precies werkt? Lees meer over inventarissen en zoeken naar archieven.

Hoe werkt het doen van een aanvraag?

1. Zoek het inventarisnummer van het archiefstuk in het archievenoverzicht.

2. Klik op het icoontje ‘Scannen op verzoek’, links van de 3 puntjes. Is er geen icoontje ‘Scannen op verzoek’? Dan kunt u het inventarisnummer niet aanvragen.Icoontje digitaliseren op verzoek

U kunt per week 1 aanvraag doen om een archiefstuk te laten digitaliseren.

3. Medewerkers scannen het inventarisnummer. U ontvangt via e-mail een link naar het gescande document.

Hoe lang duurt het?

We proberen archiefstukken binnen 8 weken voor u gescand te hebben. Dit lukt echter niet altijd, omdat dit afhangt van de hoeveelheid documenten die we moeten scannen.

Wilt u een archiefstuk meteen inzien? Kom dan naar de studiezaal.

Archiefstukken die niet gescand kunnen worden

Deze archiefstukken kunnen de medewerkers niet scannen:

  • Archiefstukken in een archief waar nog geen inventaris van is.
  • Archiefstukken die niet openbaar zijn. Doe een verzoek om niet-openbare archieven in te zien.
  • Charters. Deze stukken zijn erg kwetsbaar.
  • Boeken, kranten, tijdschriften, foto's, plattegronden en tekeningen. Deze staan in de Haagse beeldcollectie. 
  • Archiefstukken die nu al online staan. Zoals de akten van de Burgerlijke Stand en het Haagse bevolkingsregister van 1913-1939.

Vragen over digitaliseren

Meer weten? Of heeft u een specifieke vraag voor ons? Neem contact met ons op.