Elke twee weken vragen we een inwoner van Den Haag naar zijn of haar herinneringen aan onze stad. Wat is typische Haags, voelt thuis en mag dus niet ontbreken in ons archief? Deze keer is het woord aan Renske van Beek.

Thuis in het archief met Renske van Beek (31), Nederlandse kampioen parasnowboarden

Belangrijke plekken

Eén van mijn favoriete plekken in Den Haag is het strand, daar waar ik lekker vrij kan sporten. Daarnaast is revalidatiecentrum Basalt voor mij heel belangrijk, omdat ik daar na mijn herseninfarct als kind steeds naar toe werd gebracht met de taxi. De plek dus waar ik steeds beter werd. Toen heette het nog Sophia.

Een andere fijne typisch Haagse plek is het Haagse Bos dat mij doet denken aan andere wereldsteden zoals Berlijn. Maar echt Haags vind ik ook de skyline van de stad. Daar keek ik tijdens een studentenbaan op uit. Al die hoge torens, zoals de "Haagsche Tieten" en die van het ministerie. Het voelde bijna alsof in ik New York was.

En typisch voor Den Haag vind ik ook de sterke contrasten in de stad, zoals het grote, moderne IJspaleis met pal erachter een klein oud kerkje.

Ik ben geboren en getogen in Den Haag, Zeestraat, Pauwenlaan, Scheveningen. Echt mijn stad. Gelukkig wordt er de afgelopen jaren veel meer gedaan om het in de stad voor mensen met een beperking beter te maken. Er is nu ook bijvoorbeeld een traplift voor de Ooievaart in de maak; dat scheelt zoveel voor mensen met beperkingen.

Van hockey naar snowboarden

Na mijn herseninfarct kreeg ik te horen dat ik wel kon rolstoelbasketballen, of een andere sport in een rolstoel kon doen, maar dat was niet echt mijn ding. Voor mijn infarct hockeyde ik als spits. Na mijn revalidatie mocht ik terugkomen als keeper. Dat is begrijpelijk, maar voelde niet goed.

Tijdens vakanties ging ik met mijn ouders, broertjes en zusje vaak skiën, maar ook dat was heel moeizaam voor mij. Snowboarden ging me beter af, omdat je met je voeten op één plank staat. Zodoende maakte ik de overstap naar snowboarden. Door Bibian Mentel raakte ik geïnspireerd om te gaan wedstrijdsnowboarden.

Vroeger moest ik van mijn ouders wel combineren met het skiën, maar naar een aantal jaren zagen zij wel dat ik snowboarden veel leuker vond. Ik genoot er zo veel van dat ik toen ook veel ging boarden bij de Uithof.

Tegenwoordig ben ik professioneel snowboardster en werk ik ook bij Basalt op de communicatieafdeling. Toch was het ook wel erg spannend om hier te komen werken. Ik heb Basalt altijd als een tweede huis gevonden en was bang dat dat ‘thuisgevoel’ zou verdwijnen als ik er ging werken. Maar het valt mee. Voor nu is de combinatie snowboarden en Basalt een goede combinatie en kan ik mij focussen op de Paralympische Winterspelen in Beijing in 2022.

Deel van de Haagse geschiedenis

Ik vind het een hele eer om mijn doosje met persoonlijke spullen, die ik verzameld heb in mijn leven als snowboardster, aan het Haags Gemeentearchief te geven. Dan voel ik dat ik echt deel ben van de Haagse geschiedenis.

Leuk artikel? Lees meer over Thuis in het archief of een van de andere gastblogs.

Wilt u met uw verhaal ook bijdragen aan de geschiedenis van Den Haag en al haar wijken? Neem dan contact op met het Haags Gemeentearchief via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., een van onze medewerkers neemt dan contact met u op.