In het midden van de Abcoudestraat staat een groot gebouw. Een kerk maar waar geen christelijke diensten meer worden gehouden. In 2018 heeft hier een transitie plaats gevonden, namelijk dat de kerk een moskee geworden is. We praten met Robbert, voorzitter van de vereniging Ahmadiyya Anjuman Isha’at Islam (Lahore) Nederland, en oud-bestuurslid Mohamed.

Robbert Mohammedamin en Mohamed Mahawat Khan van de Al Qiblatain moskee (foto Robin Butter)Robbert Mohammedamin en Mohamed Mahawat Khan van de Al Qiblatain moskee (foto Robin Butter)

We worden verwelkomd in de ontvangstruimte van de moskee. “Nog niet zo lang geleden nog opgeknapt en verbouwd. Met nieuwe tegels op de vloer en mozaïek op de muren.” vertelt Mohamed ons. We mogen plaats nemen in de bestuurskamer. “Voor ons is het Ramadan maar kunnen wij jullie iets te drinken aanbieden?” vraagt Robbert. Wij knikken ja en even later komt er koffie voor ons.

Robbert steekt van wal. “We hebben veel geluk gehad met het proces om deze plek te kunnen kopen. Mohamed is echt degene geweest die dat heeft waar kunnen maken.” Mohamed knikt bescheiden en vertelt het verhaal verder. “De vereniging bestaat al zo’n 45 jaar. We hebben een hele lange tijd aan de Paul Krugerlaan nummer 16 gezeten. Dat was ook de plek waar veel Hindoestaanse mensen woonden.” “Laten we beginnen met waar onze voorouders vandaan komen. Wij komen uit Suriname, onze voorouders daarvoor kwamen als contractarbeiders uit India (toen inclusief Bangladesh) en Pakistan. Na de onafhankelijkheid van Suriname zijn we in Nederland terechtgekomen en is in 1976 de vereniging Ahmadiyya Anjuman isha’at Islam (Lahore) Nederland opgericht.”

"De Thomaskerk voldeed aan alle eisen"

“In 1976 had de vereniging twee naast elkaar gelegen panden op de Paul Krugerlaan, nummers 14 en 16. Door de jaren heen zijn er nog drie naast gelegen panden bijgekocht omdat het aantal leden steeg en we meer ruimte nodig hadden. Maar rond 2016 kregen we in de gaten dat er wel heel veel verbouwd moest worden aan de panden om het naar onze wens te krijgen. Het had vooral te maken met de draagmuren die verplaatst moesten worden, omdat de ruimten een hele andere indeling moesten krijgen.” vertelt Robbert.

De Al Qiblatain moskee aan de Abcoudestraat , de voormalige Paaskerk. (foto Robin Butter)De Al Qiblatain moskee aan de Abcoudestraat , de voormalige Paaskerk. (foto Robin Butter)

Mohamed gaat verder. “Ik ben toen rond gaan kijken en ik wist dat de gemeente te maken met ruimtes die afgestoten moesten worden. Op een verjaardag zat ik toevallig met twee makelaars te praten, wist ik dat de panden aan de Paul Krugerlaan makkelijk verkocht konden worden en dat we met dat geld een ander pand konden kopen. Ik heb toen gepraat met dhr. Giele van de gemeente en hij liet mij een aantal opties zien maar de Thomaskerk sprong er direct uit.

De Thomaskerk voldeed aan alle eisen. Het was in de buurt voor onze leden, het had een grote ruimte en het belangrijkste was de religieuze bestemming. Twee ondernemers hadden de kerk gekocht maar de gemeenteraad besloot dat het gebouw een religieuze bestemming moest behouden. Kortom: zij konden het pand niet slopen of verbouwen tot woningen of supermarkt. Uiteindelijk heb ik de voorzitter, Robbert meegenomen en nog iemand van het bestuur en ook zij waren weg van de locatie. Vervolgens hebben we een algemene leden vergadering gehouden en bleek dat de leden het plan ook wel zagen zitten. Maar we moesten wel eerst onze panden verkopen. Uiteindelijk hebben we onze panden kunnen verkopen en in september 2017 de Thomaskerk gekocht. De verbouwingen aan de Thomaskerk begonnen in oktober van 2017 en in april 2018 was er een officiële opening.”

Robbert Mohammedamin en Mohamed Mahawat Khan van de Al Qiblatain moskee (foto Samantha van As)Robbert Mohammedamin en Mohamed Mahawat Khan van de Al Qiblatain moskee (foto Samantha van As)

Kennismaking met de buurt

Voorzitter Robbert vertelt over de kennismaking met de buurt. “Voor de opening in 2018 waren er wel wat spanningen in de buurt over de komst van een moskee. Dat begon al toen we het gebouw kochten in 2017. Er is een demonstratie geweest dat de buurt hier geen moskee wilde hebben. We hebben de keuze gemaakt om op 4 oktober 2017 een informatiebijeenkomst voor de buurt te organiseren. We hebben de uitnodigingen zelf verspreid en bij mensen door de brievenbus gedaan. Na het verspreiden van de uitnodigingen, ging het verhaal als een lopend vuurtje. We kregen de pers over de vloer en de PVV stelde vragen in de gemeenteraad over de komst van de moskee.

Toen 4 oktober dichterbij kwam, liepen de spanningen ook op en wilden we echt dat er voor ons ook bescherming was, want uiteindelijk was de gemeente ook akkoord gegaan dat wij hier ons mochten vestigen.” Mohamed gaat verder. “Op de avond zelf hadden we eigenlijk gerekend op 50 mensen maar het bleken er al gauw 200 te zijn. Gelukkig had ik van tevoren al een PowerPointpresentatie in elkaar gezet die de voornaamste vragen en zorgen weg zouden nemen. Nee, we gaan de toren niet gebruiken als minaret voor oproepen voor het gebed. Nee, er zal geen verkeersoverlast komen. Zo groot is onze gemeenschap niet met maar 300 geregistreerde leden. Het hielp dat ik een aantal foto’s had met een overhandiging van de Koran aan Koningin Beatrix en van een aantal foto’s van onze activiteiten. De buurtbewoners gingen zichtbaar opgelucht met een ander gevoel weg dan met het gevoel dat ze kwamen.” Robbert vult het verhaal aan. “Zo zie je maar; onbekend maakt onbemind. Maar nu de buurt ons kent, is er alleen nog maar goede harmonie tussen ons en de buurt.”

Leuk artikel? Ga naar meer informatie over de serie 'Geloven in verandering' of lees het artikel over de Paaskerk