Den Haag is sinds 1988 verdeeld in 8 stadsdelen. Hoe zijn deze stadsdelen ontstaan en hoe hebben ze zich ontwikkeld tot wat ze nu zijn? We vertellen het u in 8 'Verhalen van de stad'.

1957, plattegrond 's-Gravenhage in kleur

De 8 Haagse stadsdelen zijn onderverdeeld in 44 wijken en 114 buurten. De 8 wethouders van Den Haag hebben ieder naast hun takenpakket ook een stadsdeel in hun portefeuille en elk stadsdeel heeft een directeur.

Op denhaag.nl , de website van de gemeente, is van alles te vinden over wat er in stadsdelen, wijken en buurten te doen is. Ook is het de plek voor informatie over onderwerpen die de stad mooier, beter en leefbaarder maken en waar de burger terecht kan met vragen.

Voor informatie over het ontstaan en de groei van Den Haag bent u bij het Haags Gemeentearchief aan het juiste adres.

Verhalen van de stad

Vanaf juni presenteren we tweewekelijks op onze website een korte wijkbeschrijvingen per stadsdeel, aangevuld met beeldmateriaal uit onze collecties.

Aan de hand van acht 'Verhalen van de stad' gaan we terug in de tijd. Van de allernieuwste bouwprojecten, zoals De Zuid op het voormalige Norfolkterrein in Scheveningen en de ontwikkeling van het Energiekwartier in het Centrum, tot aan hoe het allemaal begon met de eerste gebouwen aan de Hofvijver.

Van Leidschenveen-Ypenburg tot en met het Centrum

Leidschenveen-Ypenburg bijt als nieuwste stadsdeel het spits af, gevolgd door Escamp, Haagse Hout, Segbroek, Laak, Loosduinen, Scheveningen en tenslotte als laatste het Centrum, ons oudste stadsdeel.

Stadsuitbreiding door de jaren heen

Den Haag groeide de eerste 500 jaar van haar bestaan niet zo heel erg hard. Alles paste binnen de grachtengordel die in de tijd van Prins Maurits voltooid werd. De eerste echte stadsuitbreiding buiten de singels was de Nieuwe Uitleg, het eiland tussen het Lange Voorhout en het Malieveld.

Willemspark, Hollands Spoor en Staatsspoor

Daarna duurde het nog 100 jaar voordat er opnieuw een wijk werd aangelegd buiten de grachten. Koning Willem III verkocht een lap grond bij de Mauritskade aan de gemeente Den Haag op voorwaarde dat de gemeente er een villawijk zou bouwen. En zo geschiedde, dit werd het Willemspark.

Min of meer tegelijkertijd verkreeg Den Haag van de gemeente Rijswijk het stuk grond waarop station Hollands Spoor stond. In 1870 werd station Staatsspoor (nu Den Haag Centraal) geopend.

100 vierkante kilometer

Vanaf het einde van de 19e eeuw tot in de 21ste eeuw groeide Den Haag gestaag in alle richtingen. Nu beslaat het oppervlak van Den Haag bijna 100 vierkante kilometer.

Over Den Haag zijn boeken volgeschreven. In onze bibliotheek bevinden zich al meer dan 90.000 titels en er komen nog altijd publicaties bij. Onze wijkbeschrijvingen pretenderen niet compleet te zijn, maar ze zijn wel veel uitgebreider dan de ‘Kortste geschiedenis van Den Haag’ die ook als een serie 'Verhalen van de stad' op onze website te vinden is.

Wie zich verder wil verdiepen in de geschiedenis van Den Haag is ook van harte welkom op de studiezaal van het Haags Gemeentearchief en in de Historische Informatiepunten in de wijkbibliotheken.