Met de uitbraak van het coronavirus en de gevolgen ervan wordt nieuwe stadsgeschiedenis geschreven. Voor het Haags Gemeentearchief is het van belang de impact van de corona-crisis in de stad vast te leggen, zodat het altijd vindbaar en beschikbaar blijft voor een breed publiek. Nu en in de toekomst.

Capturing Corona | Foto: Sandra Uittenbogaart

Om dit te realiseren zocht het archief de afgelopen maanden de samenwerking op met een aantal Haagse partijen. Dit heeft onder meer geresulteerd in de postertentoonstelling “Stay Sane, Stay Safe (SSSS)” in De Galerij en de fototentoonstelling “Capturing Corona. De lockdown in foto’s” bij Stroom Den Haag. Ook roept het archief de hulp in van het Haagse publiek.

Tentoonstelling “Stay Sane, Stay Safe” (SSSS)

Het Haagse ontwerpbureau Studio Lennarts en de Bruijn en tekstbureau overdeschreef stuurden aan het begin van de corona-lockdown een ‘open call’ de wereld in, met de vraag opbeurende affiches op te sturen die het straatbeeld konden verlevendigen. Het resultaat: 2.129 posters, gemaakt door designers uit 85 verschillende landen.

Het is het creatieve antwoord op een bijzondere tijd met als doel zorg- en hulpverleners een hart onder de riem te steken en andere mensen aan te moedigen om veilig te blijven handelen en een beetje te blijven lachen. 56 van deze posters zijn tot 15 december te bekijken in de tentoonstelling “Stay Sane, Stay Safe” (SSSS) in De Galerij in de tramtunnel Den Haag.

Tentoonstelling “Capturing Corona. De lockdown in foto’s”

De afgelopen maanden fotografeerde Sandra Uittenbogaart in opdracht van het Haags Gemeentearchief en het Haags Historisch Museum de effecten van het coronavirus op het leven in de publieke Haagse ruimte. Een selectie van deze foto’s maakt onderdeel uit van de tentoonstelling “Capturing Corona. De lockdown in foto’s” die op 3 oktober opende bij Stroom Den Haag.

Naast de foto’s van Sandra, bevat de tentoonstelling werk van nog zes andere Haagse fotografen: Milene van Arendonk, Esther Hovers, Christian van der Kooy, Johan Nieuwenhuize, Miguel Peres dos Santos en Nadine Stijns. Het resultaat is een samenhangend maar ook gevarieerd beeld: van protesten op het Malieveld en onvermoeibaar doorwerkend ziekenhuispersoneel tot uitgestorven duinen en familiefeestjes op afstand.

Soms is de setting in de stad herkenbaar, vaak alleen het gevoel en de emotie. Juist in de publieke ruimte is goed zichtbaar hoe we ons verhouden tot de nieuwe realiteit. De tentoonstelling is nog tot 1 november 2020 te bekijken bij Stroom Den Haag

Oproep aan de inwoners van Den Haag

Den Haag is een grote stad, waarin ontzettend veel gebeurt. Als Haags Gemeentearchief kunnen we niet alles overzien. Samen met het Haags Historisch Museum roepen we dan ook de hulp in van de inwoners van de stad.

Suggesties voor websites en social mediakanalen

Als Haags Gemeentearchief zijn we op zoek naar suggesties voor websites en social mediakanalen, die door ons gearchiveerd zouden moeten worden. Maar ook een huisartsenpraktijk die veel gecommuniceerd heeft over de maatregelen, een buurtbewoner die de lege of juist drukke straten heeft vastgelegd, een (bekende) Hagenaar die op een unieke wijze een coronadagboek bijhoudt of een theatergezelschap dat een voorstelling voor de thuiszitters gaf. Alles kan interessant zijn, zolang het maar Haags is en bedoeld voor een wat groter publiek.

U kunt uw suggesties sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. 'Suggestie Corona archief' of meer lezen over dit corona-archief.

Corona-collectie Haags Historisch Museum

Het Haags Historisch Museum verzamelt objecten en verhalen van stadsbewoners rondom Corona in Den Haag. Informatie over hoe u hier aan bij kunt dragen is te vinden op de website van het museum