0905-01 Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting
0905-01
Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting
Inleiding
Vanaf 1942 organiseerde de gemeente 's-Gravenhage de huisvesting voor geëvacueerden binnen de stad. Op last van de Duitse bezetters moesten grote delen van de stad worden ontruimd en de bevolking had onderdak nodig. Het gemeentelijk bureau voor evacuatieaangelegenheden, later Financieele afwikkeling evacuatieaangelegenheden en vanaf 1945 Gemeentelijk vestigingsbureau verzorgden deze opgave. Van 1945-1949 was een Liquidatiecommissie werkzaam (zie ook de archieven met bnrs. 0661-01 en 0673-01).
Op 1 november 1945 stelde het Rijk het Centraal Bureau voor de huisvesting te 's-Gravenhage in. Het overgrote deel van de taken van dit bureau ging op 15 oktober 1946 over naar het nieuwe Gemeentelijke bureau voor de huisvesting, bemensd voor een deel door de medewerkers van het voormalige Vestigingsbureau. Om die reden bevinden de dossiers inzake personeelsaangelegenheden van de voorlopende bureaus zich in dit archief.
Bij een reorganisatie in 1957 zijn de taken van het bureau waarschijnlijk regulier onderdeel geworden van de afdeling Volkshuisvesting van de gemeentesecretarie.
Het archief werd overgebracht in 1992 en is behoudens stukken met persoonsgegevens jonger dan 75 jaar openbaar. Het betreft een deel dat afkomstig is uit het archief van het Gemeentebestuur (bnr. 0610-01).
Op 1 november 1945 stelde het Rijk het Centraal Bureau voor de huisvesting te 's-Gravenhage in. Het overgrote deel van de taken van dit bureau ging op 15 oktober 1946 over naar het nieuwe Gemeentelijke bureau voor de huisvesting, bemensd voor een deel door de medewerkers van het voormalige Vestigingsbureau. Om die reden bevinden de dossiers inzake personeelsaangelegenheden van de voorlopende bureaus zich in dit archief.
Bij een reorganisatie in 1957 zijn de taken van het bureau waarschijnlijk regulier onderdeel geworden van de afdeling Volkshuisvesting van de gemeentesecretarie.
Het archief werd overgebracht in 1992 en is behoudens stukken met persoonsgegevens jonger dan 75 jaar openbaar. Het betreft een deel dat afkomstig is uit het archief van het Gemeentebestuur (bnr. 0610-01).
laatste wijziging 16-12-2023
134 beschreven archiefstukken
Plaatsingslijst
112 Af te schrijven brieven, 1945-1949
0905-01 Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting
1. Plaatsingslijst
112
Af te schrijven brieven, 1945-1949
Datering:
1945-1949
Uiterlijke vorm:
1 omslag
Reden geen uitleen:
De staat van het inventarisnummer is te slecht.
laatste wijziging 10-11-2023
laatste wijziging 16-12-2023
134 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
(1940) 1946-1957 (1960)
Beschrijving:
Plaatsingslijst van het archief van het Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting van Den Haag
Omvang in m¹:
6,625
Auteur:
R. Grootveld (1992)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 16-12-2023
134 beschreven archiefstukken