< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting

0905-01 Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Vanaf 1942 organiseerde de gemeente 's-Gravenhage de huisvesting voor geëvacueerden binnen de stad. Op last van de Duitse bezetters moesten grote delen van de stad worden ontruimd en de bevolking had onderdak nodig. Het gemeentelijk bureau voor evacuatieaangelegenheden, later Financieele afwikkeling evacuatieaangelegenheden en vanaf 1945 Gemeentelijk vestigingsbureau verzorgden deze opgave. Van 1945-1949 was een Liquidatiecommissie werkzaam (zie ook de archieven met bnrs. 0661-01 en 0673-01).
Op 1 november 1945 stelde het Rijk het Centraal Bureau voor de huisvesting te 's-Gravenhage in. Het overgrote deel van de taken van dit bureau ging op 15 oktober 1946 over naar het nieuwe Gemeentelijke bureau voor de huisvesting, bemensd voor een deel door de medewerkers van het voormalige Vestigingsbureau. Om die reden bevinden de dossiers inzake personeelsaangelegenheden van de voorlopende bureaus zich in dit archief.
Bij een reorganisatie in 1957 zijn de taken van het bureau waarschijnlijk regulier onderdeel geworden van de afdeling Volkshuisvesting van de gemeentesecretarie.
Het archief werd overgebracht in 1992 en is behoudens stukken met persoonsgegevens jonger dan 75 jaar openbaar. Het betreft een deel dat afkomstig is uit het archief van het Gemeentebestuur (bnr. 0610-01).
Plaatsingslijst

Kenmerken

Datering:
(1940) 1946-1957 (1960)
Beschrijving:
Plaatsingslijst van het archief van het Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting van Den Haag
Omvang in m¹:
6,625
Auteur:
R. Grootveld (1992)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar