< Terug naar archievenoverzicht

0828-01 Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Met deze inventaris komt een einde aan 175 jaar gemeentesecretarie. De voorgaande perioden zijn in de volgende archieven te vinden:
- Stadsbestuur van 's-Gravenhage, 1816-1851, bnr. 0352-01
- Gemeentebestuur van 's-Gravenhage, 1851-1936, bnr. 0353-01
- Gemeentebestuur Den Haag, 1937-1952, bnr. 0610-01
De periode 1953-1990 was de laatste waarin de gemeente volgens het secretarie-diensten model was georganiseerd. Vanaf 1991 werd het concern-diensten model ingevoerd. De gemeentesecretarie was de centrale organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie. Het diende de gemeenteraad en het college van B&W van advies en ondersteuning en verzorgde de administratie van het bestuur.
De taak van de secretarie was voornamelijk gericht op het maken van beleid. Dit beleid werd na vaststelling door het Gemeentebestuur uitgevoerd door de gemeentelijke diensten en bedrijven. Het secretariearchief is daarmee het belangrijkste bestuurlijke archief van de gemeente.
Organisatie van de secretarie
Indeling van het archief
Openbaarheid
Lijst van afkortingen
Inventaris
11 Maatschappelijke zorg en verzekeringswezen (-1.84)
11.24 Jongens, meisjes en vrouwen (-1.842.8)
7776 Stukken betreffende het behandelen van een verzoek van de RK vrouwenkliniek 'Bethlehem' inzake het beschikbaarstellen van bouwterrein voor nieuwbouw ter vervanging van de kliniek aan de Prinsessegracht 8, 1956
0828-01 Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
1 Inventaris
11 Maatschappelijke zorg en verzekeringswezen (-1.84)
11.24 Jongens, meisjes en vrouwen (-1.842.8)
7776
Stukken betreffende het behandelen van een verzoek van de RK vrouwenkliniek 'Bethlehem' inzake het beschikbaarstellen van bouwterrein voor nieuwbouw ter vervanging van de kliniek aan de Prinsessegracht 8, 1956
Datering:
1956
Uiterlijke vorm:
1 omslag

Kenmerken

Datering:
(1881) 1953-1990 (1993)
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het Gemeentebestuur van Den Haag
Archiefinstelling:
Gemeente Den Haag
Omvang in m¹:
713
Auteur:
C. Fijma, M. Gruythuysen, E. Krabbendam, R. Vernooij en H. Zwaanswijk, m.m.v. H. Ros (2006)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar