0828-01 Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
0828-01
Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
Inleiding
Met deze inventaris komt een einde aan 175 jaar gemeentesecretarie. De voorgaande perioden zijn in de volgende archieven te vinden:
- Stadsbestuur van 's-Gravenhage, 1816-1851, bnr. 0352-01
- Gemeentebestuur van 's-Gravenhage, 1851-1936, bnr. 0353-01
- Gemeentebestuur Den Haag, 1937-1952, bnr. 0610-01
De periode 1953-1990 was de laatste waarin de gemeente volgens het secretarie-diensten model was georganiseerd. Vanaf 1991 werd het concern-diensten model ingevoerd. De gemeentesecretarie was de centrale organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie. Het diende de gemeenteraad en het college van B&W van advies en ondersteuning en verzorgde de administratie van het bestuur.
- Stadsbestuur van 's-Gravenhage, 1816-1851, bnr. 0352-01
- Gemeentebestuur van 's-Gravenhage, 1851-1936, bnr. 0353-01
- Gemeentebestuur Den Haag, 1937-1952, bnr. 0610-01
De periode 1953-1990 was de laatste waarin de gemeente volgens het secretarie-diensten model was georganiseerd. Vanaf 1991 werd het concern-diensten model ingevoerd. De gemeentesecretarie was de centrale organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie. Het diende de gemeenteraad en het college van B&W van advies en ondersteuning en verzorgde de administratie van het bestuur.
De taak van de secretarie was voornamelijk gericht op het maken van beleid. Dit beleid werd na vaststelling door het Gemeentebestuur uitgevoerd door de gemeentelijke diensten en bedrijven. Het secretariearchief is daarmee het belangrijkste bestuurlijke archief van de gemeente.
laatste wijziging 17-02-2024
12.755 beschreven archiefstukken
297 gedigitaliseerd
totaal 33.424 bestanden
Inventaris
1 Openbaar bestuur; administratie 'Het organisme' (.07)
1.3 Economische en rechtspositie (.07.3)
1.3.1 Functioneren van het orgaan. Beheershandelingen (.07.35)
149 Stukken betreffende het vaststellen van richtlijnen voor de samenwerking tussen het Gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht en de Gemeentelijke Dienst voor de Volkshuisvesting inzake de toepassing van politiedwang, 1965-1975 i
0828-01 Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
1 Inventaris
1 Openbaar bestuur; administratie 'Het organisme' (.07)
1.3 Economische en rechtspositie (.07.3)
1.3.1 Functioneren van het orgaan. Beheershandelingen (.07.35)
149
Stukken betreffende het vaststellen van richtlijnen voor de samenwerking tussen het Gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht en de Gemeentelijke Dienst voor de Volkshuisvesting inzake de toepassing van politiedwang, 1965-1975
Datering:
1965-1975
Uiterlijke vorm:
1 omslag
NB:
Indien eigenaren van woningen niet hebben voldaan aan tot hen gerichte aanschrijvingen (art. 25 Woningwet), kan de gemeente op kosten van de eigenaar de werkzaamheden laten uitvoeren (art. 152 Gemeentewet). De aldus gemaakte kosten worden later op de eigenaar verhaald
Reden geen uitleen:
Er is een reproductie beschikbaar. Ziet u geen scans? Neem dan contact op met haagsgemeentearchief@denhaag.nl
laatste wijziging 29-12-2021
1 gedigitaliseerd
laatste wijziging 17-02-2024
12.755 beschreven archiefstukken
297 gedigitaliseerd
totaal 33.424 bestanden
Kenmerken
Datering:
(1881) 1953-1990 (1993)
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het Gemeentebestuur van Den Haag
Omvang in m¹:
711,125
Auteur:
C. Fijma, M. Gruythuysen, E. Krabbendam, R. Vernooij en H. Zwaanswijk, m.m.v. H. Ros (2006)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Categorie:
Zie ook:
laatste wijziging 17-02-2024
12.755 beschreven archiefstukken
297 gedigitaliseerd
totaal 33.424 bestanden