Elke dag schrijven we met z’n allen de geschiedenis van Den Haag. Ook uw verhaal telt daarbij. Wat mag er volgens u niet ontbreken in de geschiedenis van Den Haag? 1978, Delftselaan, 'verleden en toekomst van de Schilderswijk'. Bankje ter hoogte van de nrs. 29-32 (links), gezien naar het Vaillantplein. Rechts zittend Johanna Maria Zalm geboren in 1898, overleden op 98 jarige leeftijd | Fotograaf: J. Ph. Bronkhorst

Het Haags Gemeentearchief bewaart de belangrijke informatie over de stad Den Haag en zorgt ervoor dat deze informatie voor iedereen beschikbaar is. Omdat de geschiedenis van de stad, óók de geschiedenis van haar inwoners is.

Uw verhaal telt

De geschiedenis van Den Haag kan worden teruggevonden in alle wijken en buurten van de stad, niet alleen op het Binnenhof. We zijn dan ook benieuwd naar uw herinneringen als inwoner van onze stad; naar uw verhalen over gisteren én daarvoor.

Recente geschiedenis

Onder de naam 'Thuis in het archief' gaan we op zoek naar verhalen en archieven vanaf de jaren zestig, toen Den Haag begon te veranderen in een zeer diverse stad. We zijn nieuwsgierig naar de ervaringen van Hagenaars die al die veranderingen hebben meegemaakt.

Ook komen we graag in contact met inwoners met een migratieachtergrond, culturele organisaties, personen die betrokken waren of zijn bij LHBTIQ+-emancipatie en personen met een beperking die actief zijn in de stad. Wat is uw verhaal?

In gesprek

We spreken graag met uw af om samen na te denken wat u uit uw geschiedenis zou willen bewaren voor Den Haag. Dat kan bij u thuis, in een buurtcentrum of bibliotheek. Ook kunnen we aanschuiven bij een vergadering van uw organisatie en iets meer vertellen over het Haags Gemeentearchief. En natuurlijk kunnen we een afspraak maken bij ons in het Atrium in het stadhuis van Den Haag.

Uw geschiedenis van Den Haag

Samen delen we verhalen en bekijken we het materiaal dat uw geschiedenis in de stad documenteert. We bespreken wat er mogelijk is, als u het materiaal via het HGA zou willen delen met de rest van de stad, bijvoorbeeld via onze website. Ook kijken we samen naar de openbaarheid van het archief. Misschien zijn er onderdelen die niet, of nog niet, voor iedereen zichtbaar mogen zijn.

Samen zorgen we ervoor dat de collectie van het Haags Gemeentearchief net zo divers wordt als onze stad nu is.

Het belang

Het archief is de plek waar onze verschillende levens en ervaringen bij elkaar komen. Het is de plek waar onze collectieve stadsgeschiedenis wordt vastgelegd. En waar iedereen welkom is om in het verleden te speuren of juist eigen herinneringen te delen.

Door uw archief en uw herinneringen bij ons onder te brengen, zorgt u ervoor dat het goed en veilig wordt bewaard, maar ook dat het altijd vindbaar en beschikbaar blijft voor een breed publiek. Voor kinderen op zoek naar de familiegeschiedenis, maar ook voor historici, schrijvers of documentairemakers.

Inspiratie nodig?

Elke twee weken deelt een inwoner van Den Haag op onze website zijn of haar herinneringen aan onze stad in 'Thuis in het archief met...'.

Contact

Wilt u bijdragen aan de gehele geschiedenis van Den Haag en al haar wijken? Neem dan contact op met het Haags Gemeentearchief via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., een van onze medewerkers neemt dan contact met u op.