In de serie 'Geloven in verandering' is een boekje met een fietsroute langs 17 religieuze gebouwen uitgekomen. Via QR-codes in het boekje zijn interviews te lezen met de mensen die bij deze gebouwen horen. Vanaf 15 september is dit boekje gratis verkrijgbaar bij de VVV, bij alle bibliotheekfilialen van Den Haag en in de studiezaal van het Haags Gemeentearchief.

Veranderende functie religieuze gebouwen

Een kerk die supermarkt of moskee is geworden, een synagoge die veranderd is in een moskee, de Pinkstergemeente die een katholieke kapel weer tot leven heeft gebracht. Den Haag kent talloze plekken van religieuze verandering.

Raymund Schütz, medewerker Haags Gemeentearchief,  voor de Moskee in de WagenstraatRaymund Schütz, medewerker Haags Gemeentearchief, voor de moskee in de Wagenstraat

Tussen de 200 en 300 actieve geloofsgemeenschappen in de stad

Hoeveel gelovigen er precies in Den Haag wonen is onzeker, omdat geloof niet meer voorkomt in de gemeentelijke statistieken. Bekend is wel dat Den Haag tientallen kerken, moskeeën, synagogen en mandirs (hindoeïstische tempels) telt, waarin 200-300 religieuze gemeenschappen actief zijn.

Verhalen achter de locaties

In de serie ‘Geloven in verandering’ worden de verhalen van de geloofsgemeenschappen verbonden met de stadsgeschiedenis. Het Haags Gemeentearchief wil een compleet verhaal vertellen; niet alleen de geschiedenis van een locatie, maar óók het verhaal erachter. Hiervoor maakte het archief een reis langs verschillende plaatsen van religie in de stad en sprak over het verleden en de toekomst met voorgangers, kerkbestuurders, ondernemers en andere betrokkenen. Wat betekent de plek voor hen? En waar staat de plek nu voor?

Thuis in het Archief

Defietsroute maakt deel uit van de brede aanpak 'Thuis in het Archief' waarmee het Haags Gemeentearchief zich verbindt met huidige bewoners van Den Haag door de veranderingen in de stad in de afgelopen decennia te documenteren. De serie 'Geloven in verandering' bevat in totaal zo'n 25 verhalen, die in de komende tijd gepubliceerd worden op de homepage van het HGA.  Deze week kreeg wethouder Cultuur Robert van Asten, in Julianaplaza - de voormalige Julianakerk aan de Schalkburgerstraat – het eerste boekje. De wethouder fietst vervolgens een deel van de route.

Gratis ophalen

De fietsroute ‘Geloven in verandering’ is vanaf 15 september gratis verkrijgbaar bij de VVV, bij alle bibliotheken in de stad en in de studiezaal van het HGA in het stadhuis.

Het boekje is ook als download beschikbaar.

Presentatie van het boekje

Het boekje is op donderdag 9 september gepresenteerd aan onze wethouder van cultuur Robert van Asten in bijzijn van Atalay Celenk, directeur van Julianaplaza.

Bekijk het filmpje van de presentatie op ons Youtubekanaal.