Het Haags Gemeentearchief beschikt over een grote collectie charters. Dit zijn documenten die vanaf de middeleeuwen dienden als bewijsstukken. Van oudsher waren het plechtige teksten, waarbij bijvoorbeeld een monarch vrijheden of voorrechten gaf aan zijn onderdanen. Een charter maakte ook de wederzijdse afspraken tussen verschillende overheidsinstellingen, of zelfs tussen privépersonen, rechtsgeldig. De charters zijn onderdeel van de archieven van het Haags Gemeentearchief en de collectie heeft beheernummer 0350-01.

Charters bekijken

Charter: bezegeling van overeenkomst

Bij een charter kan het dus om verschillende type documenten gaan. Het ging in ieder geval om de plechtige bezegeling van een overeenkomst, waaraan elke partij zijn goedkeuring gaf. Dit gebeurde door het aanbrengen van een handtekening en/of zegel. Veel oude woorden worden tegenwoordig niet meer gebruikt, maar het woord 'charter' nog wel.

Beschikbaarheid materiaal

Van alle charters zijn er 11 gedigitaliseerd, waaronder het oudste stuk uit 1313 en een charter die door Napoleon is opgesteld in 1813. Deze 11 charters bekijkt u in de beeldbank. In de toekomst hopen we er meer te digitaliseren.

Hulp nodig?

Heeft u vragen over de charters of wilt u advies voor of bij uw onderzoek? Bezoek onze studiezaal. Onze ervaren medewerkers helpen u graag verder. Of neem per e-mail of telefonisch contact met ons op.