Op zoek naar beeldmateriaal van Den Haag? Bijvoorbeeld foto’s, tekeningen, affiches, prenten, plattegronden, kaarten, films of video’s. We hebben een grote collectie waarin u online kunt zoeken.

Haagse afbeeldingen

De digitaal beschikbare collectie heeft ruim 270.000 afbeeldingen over Den Haag, Loosduinen, Scheveningen, Voorburg en Leidschendam. Regelmatig voegt het Haags Gemeentearchief nieuw gedigitaliseerd materiaal toe.

Melding 'deze afbeelding is alleen in te zien op de studiezaal ...etc.'

Niet alle fotografen of rechthebbenden hebben toestemming gegeven om hun beeldmateriaal te laten zien via de beeldcollectie op deze website. Deze foto's (en soms prenten en affiches) kunt u wel bekijken op de computers in de studiezaal of in één van de Historische Informatie Punten in de wijkbibliotheken of Centrale Bibliotheek aan het Spui.

Foto’s van de stad Den Haag

In de collectie vindt u ongeveer 215.000 foto’s en prentbriefkaarten van 1854 tot nu. U vindt luchtfoto’s en foto’s van straten, personen en gebeurtenissen. De Dienst Stedelijke Ontwikkeling heeft ruim 17.000 foto’s gemaakt die de veranderingen van Den Haag laten zien tussen 1910 en 2011.

Fotoalbums

Het gemeentearchief bezit een groot aantal fotoalbums van 1860 tot nu. De verschillende albums en onderwerpen geven een goed beeld van het leven, wonen en werken in de stad Den Haag. Ieder fotoalbum laat een duidelijke periode in de tijd zien doordat foto’s, tekst en vormgeving in hun oorspronkelijke samenstelling bij elkaar zijn gebleven. Een aantal albums is gedigitaliseerd en kunt u bekijken en doorbladeren.

Bedrijfsfoto’s uit Den Haag

Bij ons beeldmateriaal vindt u ook de bedrijfsfoto's van de website Haagse bedrijven.

Zoekplaatjes

Van sommige foto's in de Haagse beeldcollectie weten wij niet waar ze gemaakt zijn. Weet u het wel? Zoek mee naar de juiste plek.

U kunt ook nog reageren op oudere zoekplaatjes op de website Haagse Zoekplaatjes. Op deze site zullen geen nieuwe onbekende foto's meer geplaatst worden.

Prenten en tekeningen

Er zijn ongeveer 16.000 prenten en tekeningen. Deze laten vooral zien hoe Den Haag eruit zag vanaf de 16de eeuw tot nu. Maar ze laten ook de vroegere gebeurtenissen in Den Haag, Leidschendam en Voorburg zien. Ook vindt u portretten van bijvoorbeeld bekende Hagenaars, leden van de koninklijke familie en de graven van Holland.

Affiches

Meer dan 7000 affiches, van 1801 tot nu, zijn hier digitaal te bekijken. De collectie bevat veel culturele affiches van beeldende kunsten, film, podiumkunsten, musea en tentoonstellingen. Maar ook veel sociaal maatschappelijke thema’s, aankondigingen, affiches over de stad Den Haag en reclameaffiches van Haagse bedrijven of instellingen.

Charters

U kunt 11 charters inzien. Dat zijn documenten die vanaf de middeleeuwen dienden als bewijsstukken. U vindt onder andere het oudste stuk uit 1313 en een charter door Napoleon opgesteld in 1813.

Kaarten en plattegronden

Het Haags Gemeentearchief heeft ruim 5.000 kaarten en plattegronden. De helft van de kaarten maakt deel uit van archieven. De andere helft vormt een aparte collectie. Op die kaarten ziet u hoe Den Haag gegroeid is. Hiervan vindt u er ruim 1200 in de collectie beeldmateriaal.

U vindt verschillende soorten kaarten in de collectie:

• Oude handgetekende kaarten.
  • Gedrukte kaarten van ongeveer 1580 tot heden, onder meer de kaarten met de uitbreidingsplannen van Den Haag uit de 19e en 20e eeuw. Bijvoorbeeld het plan Berlage of het plan Dudok.
  • Kadasterkaarten vanaf het begin van de 20e eeuw. Hierop vindt u de verdeling van de stukken grond in Den Haag.

Nieuwe plattegronden

Niet alle plattegronden van na 1945 zijn online in te zien. Dit heeft te maken met de rechten op de plattegronden. En omdat nog niet alle plattegronden digitaal zijn gemaakt. De plattegronden in de beeldcollectie worden steeds aangevuld. Er komen ook steeds betere digitale afbeeldingen.

Film- en videomateriaal

We hebben een deel van het bewegend beeld uit de collecties gedigitaliseerd beschikbaar gesteld.
Uit de periode 1913 tot ongeveer 1990 zijn 600 films en filmfragmenten te zien over de geschiedenis van Den Haag, Voorburg, Leidschendam en Rijswijk. Een deel van de films is nog in zwart-wit en hebben vaak geen geluid.
De meeste beelden komen van 8 en 16 mm film en zijn gemaakt door amateurs. Of komen uit archieven van Haagse bedrijven en organisaties.

Uit de periode 1974 tot 2008 staan ongeveer 170 video’s en videofragmenten over de geschiedenis van Den Haag en zijn inwoners online. Dit materiaal komt van dragers met magneetband zoals U-Matic, Betamax en is met geluid. Het meeste is gemaakt door professionele makers van de gemeente Den Haag, Meatball, Lokatel en de Migranten Omroep Stichting.

Het is niet altijd duidelijk waar films over gaan of wie de eigenaar is. Ook is niet altijd duidelijk wie er te zien zijn, of op welke datum een uitzending precies geweest is. Kunt u ons helpen? Laat dan uw reactie achter bij het juiste film- of videobestand. Zo komen we meer te weten over de films.

Verouderd taalgebruik in collecties

Lees meer over hoe wij omgaan met verouderd taalgebruik in onze collecties dat mogelijk als beledigend kan worden ervaren.

Vragen over het beeldmateriaal

Meer weten over de collectie of heeft u een vraag? Neem contact met ons op.