Architect J. Greve maakte in 1929 een ontwerp voor de bouw van de Torengarage. Heden ten dage is een parkeergarage niets bijzonders meer. In 1929 lag dat heel anders. Het ontwerp was revolutionair. Het was de eerste parkeergarage in Nederland.

Torengarage, 1931, maker onbekendTorengarage, 1931, maker onbekend

Multifunctioneel gebouw

De garage bood plaats aan 400 auto’s, waarvan 85 in afzonderlijk afsluitbare boxen. De uitbouw met koepel deed dienst als showroom. Hoe modern de Torengarage in opzet was, blijkt mede uit de aanwezigheid van een fietsenstalling voor ruim 700 fietsen. Niet alleen uit bouwkundig oogpunt was het een bijzonder ontwerp.

De inrichting en de faciliteiten die de automobilist geboden werden waren hun tijd ver vooruit. Onder het motto “alles in één hand” was de Torengarage een multifunctioneel gebouw. Hier werden auto's gerepareerd. Er was een heuse autowasserette, gevoed door gezuiverd en gefiltreerd water uit eigen bron. Verder waren in de Torengarage een spuiterij, een remmentestbank, de eerste in Nederland, en een stoffeerderij aanwezig.

Oproepinstallatie voor chauffeurs

In die tijd was het bezit van een auto nog voor weinigen weggelegd. Degenen die een auto hadden, lieten zich vaak door een chauffeur rijden. Aan die chauffeurs was ook gedacht. Om het lange wachten te veraangenamen hadden zij de beschikking over een comfortabele kantine die van alle gemakken was voorzien. Via een omroepinstallatie konden de chauffeurs opgeroepen worden. De autobezitters zonder chauffeur, konden in de Torengarage terecht voor de cursus autotechniek voor “heeren-rijders”. Aan de garage was zelfs een kapperszaak toegevoegd.

Milieubewust

Ook aan het milieu was gedacht. Voor de afvoer van uitlaatgassen zijn uitsparingen in de gevel aangebracht op uitlaathoogte. Via opschriften in de garage als: “ONS MENSCHENZENUWSTEL HEEFT HEDEN VEEL TE LIJDEN, TRACHT MET D’AUTOMOBIEL LAWAAI STEEDS TE VERMIJDEN” en “GY AUTOMOBILISTEN GROOT OF KLEIN, LAAT DE WEG NAAR UW BOX NOOIT EEN RACEBAAN ZYN” werden de chauffeurs tot kalmte en voorzichtigheid gemaand. Het concept van de Torengarage bleek zijn tijd echter te ver vooruit.

Torengarage, 1958. Foto: Dienst voor StadsontwikkelingTorengarage, 1958. Foto: Dienst voor Stadsontwikkeling

Handelsvoorraad voor RIVA

Zien we hier een foto die genomen is in een Amerikaanse parkeergarage ergens in de jaren ’50?

Nee, dit is gewoon de Torengarage aan de Torenstraat. We schrijven 1958. De vraag is natuurlijk waarom deze glimmende Chevrolets Bel Air hier zo gezusterlijk naast elkaar geparkeerd staan. In ieder geval lijken ze gloednieuw, want ze zijn nog niet van kentekens voorzien.
In 1931 kocht RIVA het gebouw en werd het parkeergedeelte bestemd voor de handelsvoorraad van de merken Chevrolet, Oldsmobile en Buick. Daarmee is meteen de foto uit 1958 verklaard.

Terug naar parkeergarage

In 1989 kocht de gemeente het gebouw en opende RIVA haar deuren aan de Binckhorstlaan.

Bij de verbouwing in 1990 is de ingang van de Torenstraat verplaatst naar de Geest. Het gebouw is nu weer een parkeergarage. De voormalige showroom is een horecagelegenheid, die nu leegstaat, en in de verbouwde plint vinden we winkels. Op de tweede etage zit een kapperszaak, maar dat was al eerder vertoond.


Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen gepubliceerd in Den Haag Centraal, geschreven door (oud) medewerkers van het Haags Gemeentearchief.

Auteur: Henk Duits