In het kader van 75 jaar Vrijheid ging het Haags Gemeentearchief op zoek naar Haags filmmateriaal dat tijdens de bezetting is geschoten. Van een selectie van de gevonden beelden is nu een compilatie gemaakt, die een uniek en indringend beeld geeft van onze stad in oorlogstijd.

Een still uit de compilatie Oorlog in Den Haag, gefilmd verleden - Duitse soldaten in de stad

Voor Het Haags Gemeentearchief is 75 jaar bevrijding hèt moment om het Haagse filmmateriaal van de bezetting te presenteren aan alle (oud) inwoners van onze stad en iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Den Haag.

Privé collecties en die van erfgoedbeherende instellingen

Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van al dat filmmateriaal dat tijdens de bezetting is geschoten, riepen we de afgelopen maanden de hulp in van alle (oud) inwoners van Den Haag, Voorburg, Leidschendam en Rijswijk. Ook vroegen we beeldresearcher en WO2-onderzoeker Geert-Jan Mellink om voor ons in de archieven en collecties van onder andere Beeld & Geluid, het NIMH en het NIOD te duiken.

Unieke en indringende compilatie

In samenwerking met documentairemaker Bart Grimbergen, is van een selectie van de verzamelde originele films en filmfragmenten een compilatie van 23 minuten gemaakt, met als titel "Oorlog in Den Haag, gefilmd verleden 1940 – 1945". Een deel van het originele filmmateriaal, uit particuliere collecties en die van andere erfgoedbeherende instellingen,  is nog nooit eerder vertoond. Het resultaat is een bijzonder indringend beeld van hoe het ècht was om tijdens de oorlog in Den Haag te wonen.

Speciale uitzending bij TV West

De compilatie en alle nieuw verworven Haagse oorlogsfilms zijn vanaf vandaag te bekijken op de website van het Haags Gemeentearchief. Op zondag 22 november is de compilatie vanaf 17.00 uur ook te bekijken bij Omroep West in het programma Westdoc op TV West. Daarna wordt het elk uur herhaald tot de volgende dag en is de uitzending terug te zien via www.omroepwest.nl/westdoc.

Blijvende oproep

Mensen die vermoeden filmbeelden van Den Haag uit de periode 1939-1946 in bezit te hebben of iemand kennen die dit heeft, worden nog steeds van harte uitgenodigd om met ons contact op te nemen.