In 1970 bereikte een Haagse popgroep, Shocking Blue, met ‘Venus’ de nummer één positie in Amerika. Niet eerder was een Nederlandse groep erin geslaagd om de Hot 100 van Billboard binnen te dringen, laat staan de toppositie te veroveren. De Haag werd beatstad nummer één. 

Harry Knipschild werkte jarenlang temidden van het (Haagse) muzikale 'geweld' en neemt u in deze lezing mee naar de Haagse Beatcultuur van toen. 

Deze lezing vindt plaats op donderdag 20 november, van 17.30 - 18.30 uur bij Podium B, 5e etage Centrale Bibliotheek aan het Spui. De toegang is gratis, wel moet u zich opgeven. 

Meld u aan voor deze lezing

Q65 in 1966, fotograaf Nico van der StamQ65 in 1966, fotograaf Nico van der Stam

Beatstad Den Haag

Het succes kwam niet uit de lucht vallen. Den Haag nam in de sixties een speciale plaats in het beatwezen in. Paul Acket organiseerde niet alleen concerten, maar was uitgever van maandblad Muziek Expres. Zeezender Radio Veronica opereerde voor de Haagse kust. Platenmaatschappijen Polydor en CNR werkten vanuit Den Haag. Gé en Erik Bakker hadden er een popstudio.  

In navolging van de Beatles en Rolling Stones liet een jonge generatie popmuzikanten van zich horen. Platen van groepen als de Motions, Golden Earrings, Q65, InCrowd, Groep 1850, Sandy Coast (Voorburg) en de Tee Set (Delft) kregen aandacht van de Veronica-deejays, van wie Jan van Veen en Eddy Becker uit Den Haag afkomstig waren. In allerlei zaaltjes was er emplooi voor nieuw talent uit de stad, de omgeving, zelfs het hele land. In het Scheveningse Kurhaus traden de Rolling Stones op. The Who in de Marathon. 

Shocking Blue, foto Muziek ParadeShocking Blue, foto Muziek Parade

Ambitie voorbij de landsgrenzen

De Haagse groepen hadden de ambitie om het niet alleen in Nederland te maken, maar ook de rest van de wereld te veroveren. Dat was niet eenvoudig. Er was gebrek aan kennis op allerlei terreinen. Maar de wil was er, zowel bij muzikanten als bij jonge managers. Zoals Jaap Senf, Freddy Haayen, Robbie van Leeuwen, Cees van Leeuwen, Peter Tetteroo, Hans Vermeulen, Rinus Gerritsen en George Kooymans.  

De internationale doorbraak was in zekere zin toeval. De Amerikaan Jerry Ross bezocht Europa op zoek naar talent. Hij hoorde ‘Venus’ van Shocking Blue met zangeres Mariska Veres en was verkocht. Ross zette het Colossus-label op en lanceerde een ‘Dutch Invasion’. Niet alleen Shocking Blue, maar ook de Tee Set (‘Ma Belle Amie’) en de George Baker Selection (‘Little Green Bag’) haalden een hoge klasering in het land waar het allemaal vandaan kwam. 

Het hield niet op met ‘Venus’. In de jaren zeventig scoorde de Golden Earring met ‘Radar Love’. Earth & Fire, Supersister en Livin’ Blues timmerden met succes aan de weg. Den Haag had een centrale plaats ingenomen in de Nederlandse popcultuur. 

Harry Knipschild 2024Harry Knipschild 2024

Over de spreker

Harry Knipschild werkte voor radio Veronica, diverse muziekbladen en platenmaatschappijen. Later studeerde hij geschiedenis en promoveerde bij de Universiteit Leiden. In 2002 ging hij als universitair docent in Leiden colleges geven over de geschiedenis van Indonesië en andere Aziatische staten.