< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Vereniging Justitieel Klachtenbureau

0887-01 Vereniging Justitieel Klachtenbureau

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Het archief werd in 1991 aan het Haags Gemeentearchief geschonken door het Wijk-en Dienstencentrum Transvaalkwartier. Op de stukken berust een beperking ten aanzien van de openbaarheid totdat ze de ouderdom van 75 jaar hebben bereikt. Het Justitieel klachtenbureau was gevestigd aan de Surinamestraat 19 te Den Haag en behandelde door burgers ingediende klachten tegen politie en justitiële instellingen in de regio Den Haag.
Plaatsingslijst

Kenmerken

Datering:
1976-1989
Beschrijving:
Plaatsingslijst van het archief van de Vereniging Justitieel Klachtenbureau
Omvang in m¹:
2,375
Auteur:
I. Kalkman
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar