< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Raadscommissie voor Arbeidszaken, Personeelszaken gemeente Den Haag

0881-01 Raadscommissie voor Arbeidszaken, Personeelszaken gemeente Den Haag

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissies Verzameling 1911 no. 7 werd de Raadscommissie voor Arbeidszaken ingesteld (raadsbesluit van 20 november 1919; in werking getreden met ingang van 3 november 1919, bijlage no. 1539).
De werkkring van de raadscommissie bestond uit het bijstaan van Burgemeester en Wethouders:
- in hun beheer van algemene zaken betreffende het personeel van de gemeente, met uitzondering van die, betreffende het personeel van het onderwijs, de politie en de brandweer;
- in het beheer van andere algemene arbeidszaken.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissies Verzameling 1911 no. 7 (raadsbesluit van 30 juni 1924, bijlage no. 499) werd de Raadscommissie van de Pensioenen opgeheven en werden haar werkzaamheden overgenomen door de Raadscommissie voor Arbeidszaken.
De werkkring van de Raadscommissie voor Arbeidszaken bestond toen uit het bijstaan van Burgemeester en Wethouders:
- in hun beheer van algemene zaken betreffende het personeel van de gemeente, met uitzondering van die, betreffende het personeel van het onderwijs en de politie;
- in het beheer van pensioenaangelegenheden en van andere algemene arbeidszaken.
Met de nieuwe Verordening Vaste raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 16 januari 1967; in werking getreden met ingang van 30 januari 1967, bijlage no. 607 van 1966) bestond de werkkring van de Raadscommissie voor Arbeidszaken uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene aangelegenheden betreffende het personeel van de gemeente, met uitzondering van die betreffende het personeel van onderwijs en het politiepersoneel;
- bij het beheer van het Gemeentelijk Bureau voor Personeelsvoorziening.

In 1971 werd het beginsel van openbaarheid van vergaderingen van raadscommissies van advies en bijstand ingevoerd (Verzameling 1971 no. 4, raadsbesluit van 22 maart 1971, bijlage no. 158). De vergaderingen van de Raadscommissie voor Arbeidszaken vielen evenwel buiten deze verordening. De vergaderingen bleven besloten daar volgens burgemeester en wethouders de raadscommissie naast algemene personeelszaken ook veel zaken behandelde waarbij de bijzondere belangen van personen betrokken waren. Openbare behandeling daarvan zou die belangen nodeloos kunnen schaden (raadsbesluit van 7 januari 1974, bijlage no. 509 van 1973).
Met de wijziging van de Verordening vaste raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 13 september 1982, bijlage no. 434) werd de naam van de Raadscommissie voor Arbeidszaken gewijzigd in de Raadscommissie voor Personeelszaken. Tevens werd de taak aangepast. De werkkring bestond toen uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene aangelegenheden betreffende het personeel van de gemeente, met uitzondering van die betreffende het personeel van onderwijs en het politiepersoneel;
- bij het beheer van de Dienst Uitvoering Personeelszaken.

Met de wijziging van de Verordening Vaste raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 12 mei 1986, bijlage no. 197) werd de naam van de Raadscommissie voor Personeelszaken gewijzigd in de Raadscommissie voor Personeelszaken en Organisatie. Tevens werd de taak aangepast. De werkkring bestond toen uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene aangelegenheden betreffende het personeel van de gemeente, met uitzondering van die betreffende het personeel van onderwijs en het politiepersoneel, de gemeentelijke organisatie en efficiency en het deconcentratiebeleid;
- bij het beheer van de Dienst Uitvoering Personeelszaken.
Met de wijziging van de Verordening Vaste raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 14 september 1989, bijlage no. 295) werd de naam van de Raadscommissie voor Personeelszaken en Organisatie gewijzigd in de Raadscommissie voor Personeelszaken, Organisatie en Informatie. Tevens werd de taak aangepast. De werkkring bestond toen uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene aangelegenheden betreffende het personeel van de gemeente, met uitzondering van die betreffende het onderwijzend personeel en het executief politiepersoneel, de gemeentelijke organisatie en efficiency, het deconcentratiebeleid en het informatiseringsbeleid;
- bij het beheer van de Gemeentelijke Dienst Informatievoorziening.

Met de wijziging van de Verordening Vaste raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 3 mei 1990, bijlage no. 153) werd de Raadscommissie voor Personeelszaken, Organisatie en Informatie samengevoegd met de Raadscommissie voor Sociale en Economische Zaken en Werkgelegenheidsbevordering tot de nieuwe Raadscommissie voor Werkgelegenheid, Economische en Sociale Zaken, Personeelszaken en Organisatie.

Kenmerken

Datering:
1919-1990
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Vaste Raadscommissie voor Arbeidszaken, sinds 1982 voor Personeelszaken, sinds 1986 voor Personeelszaken en Organisatie, sinds 1989 voor Personeelzaken, Organisatie en Informatie
Omvang in m¹:
3
Auteur:
R.A.M. Vernooij
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Gevonden archiefstukken
Uw zoekterm komt voor in de titel en/of de kenmerken van deze archieftoegang.