< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Bureau financieele afwikkeling evacuatie-aangelegenheden 's-...

0661-01 Bureau financieele afwikkeling evacuatie-aangelegenheden 's-Gravenhage / Gemeentelijk Vestigingsbureau

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Op 1-11-1942 werd het Gemeentelijk Bureau voor evacuatieaangelegenheden opgericht om de problematiek van uit het Sperrgebied geëvacueerde Hagenaars het hoofd te kunnen bieden. Voor mensen met een baan werd huisvesting in de stad gezocht, anderen moesten elders hun heil vinden. Aanvankelijk betrof het vooral Scheveningen, later ook andere delen van de stad, zoals Marlot en Clingendaal vanwege de bases aldaar voor de V1- en V2-raketten. Als 'afdeling Financiën' ontstond direct het Bureau financieele afwikkeling evacuatie-aangelegenheden, dat op 27-1-1943 door burgemeester en wethouders als tijdelijke gemeentelijke dienst werd ingesteld. In het voorjaar van 1943 werden de bureaus samengevoegd. Van 7 mei t/m 31 oktober 1945 voerde het bureau de naam Gemeentelijk Vestigingsbureau.
(bron: Verslagen van de toestand der gemeente 's-Gravenhage)

De personeelsdossiers van het Bureau zijn terecht gekomen bij het Gemeentelijk bureau voor de huisvesting, sinds 15 oktober 1946 een gemeentelijke dienst, daarvoor een Rijksinstelling (zie beheernummer 0905-01). Jaarverslagen 1943-1945 bevinden zich in het archief van de Liquidatiecommissie van het gemeentelijk Vestigingsbureau (beheernummer 0673-01). Het archief is in 1983 overgebracht en is volledig openbaar.

Kenmerken

Datering:
1943-1945 (1947)
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het Bureau financieele afwikkeling evacuatie-aangelegenheden van de gemeente 's-Gravenhage, vanaf 7 mei 1945 Gemeentelijk Vestigingsbureau
Omvang in m¹:
0,25
Auteur:
E. Krabbendam
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar