< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Dienst Burgerzaken gemeente Den Haag

1224-01 Dienst Burgerzaken gemeente Den Haag

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de Dienst Burgerzaken
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
Inventaris
3. Aanvulling
3.0. Inleiding
3.0.2. Geschiedenis van het archief
1224-01 Dienst Burgerzaken gemeente Den Haag
1. Inventaris
3. Aanvulling
3.0. Inleiding
3.0.2.
Geschiedenis van het archief
Deze aanvulling bevat bijna geen dossiers op beleidsonderwerp.
Het grootste deel van de huidige aanvulling bestaat wel uit agenda's, notulen en vergaderstukken van het managementteam. De onderzoeker kan daarom, wanneer hij of zij zich wil verdiepen in het uitvoerend beleid van de dienst, in de agenda's, notulen en vergaderstukken van het managementteam (voorheen stafoverleg) op zoek gaan naar de stukken over bepaalde beleidsonderwerpen.
De bevolkingsstatistieken geven een goed beeld van de bevolkingssamenstelling van Den Haag vanaf het midden van de jaren 1950.
De statistische informatie werd destijds verzameld door het Haagse Bureau voor Statistiek en Onderzoek (S&O). In 1986 werd S&O opgeheven. Sindsdien waren de diensten zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de statistieken. De Gemeentelijke Dienst Informatievoorziening (GDI) verzamelde de gegevens en verspreidde die op beperkte schaal.
In 1992 lag de verstrekking van bevolkingsstatistieken negen maanden stil, als gevolg van gemeentebrede bezuinigingsmaatregelen. In die negen maanden werd duidelijk dat Den Haag niet zonder statistieken kon. Daarna is met man en macht gewerkt om de statistieken weer te herstellen. Dat is deels gelukt. In Rotterdam werden bij het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS) de stand- en de mutatiestatistieken gedraaid. Na een jaar werd deze taak uitbesteed aan de Dienst Onderzoek en Statistiek in Amsterdam. Die samenwerking loopt tot op heden door [stand 2015].
De standstatistiek is naar de stand van 1 januari van een jaar. Hierin is de toe- en afname uitgesplitst naar geslacht, leeftijd, wijk- en buurtindelingen, nationaliteit en etniciteit.
De mutatiestatistiek is een maandelijkse uitsplitsing naar geboorte, sterfte, verhuizing, huwelijk en echtscheiding. De mutatiestatistiek volgt de beweging van de bevolking op de voet.
De bevolkingsstatistiek is naar de stand van 1 januari van een jaar. Hierin staan de cijfers per buurt, per wijk en de hele gemeente.
De statistische gegevens zijn gedifferentieerd op het niveau van 39 wijken en 99 buurten.

Kenmerken

Datering:
(1951) 1985-2009 (2010)
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Dienst Burgerzaken van de gemeente Den Haag
Omvang in m¹:
18,625
Auteur:
DoxSupport (2004); H. van de Mast (2015)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Archiefvormer(s):