< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Dienst Burgerzaken gemeente Den Haag

1224-01 Dienst Burgerzaken gemeente Den Haag

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de Dienst Burgerzaken
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
Inventaris
3. Aanvulling
3.0. Inleiding
3.0.1. Instelling van de dienst
1224-01 Dienst Burgerzaken gemeente Den Haag
1. Inventaris
3. Aanvulling
3.0. Inleiding
3.0.1.
Instelling van de dienst
De eerste directeur van de Dienst Burgerzaken was W. de Jongh. Hij werd opgevolgd door
- mr. H.H. Hartgers, april 1990 - juni 1997,
- interim-directeur R. van der Brug, juli 1997 - augustus 1998,
- extern interim-directeur N. Freiburg, september 1998 - juli 1999,
- mevrouw H.M. Beck, augustus 1999 - oktober 2002,
- mevrouw drs. E.M.R.M. Terwindt, november 2002 - juli 2008,
- waarnemend-directeur drs. P.J. Koes, augustus 2008 - december 2009.
Drs. P.J. Koes was ook waarnemend-directeur van de Dienst Publieksservice (DPS i.o.), januari 2010 - december 2010.
In 1996 werd het Vestigingsregister van het ministerie van Binnenlandse Zaken overgenomen.
Sinds 1 mei 1997 is de opkomstplicht voor militair dienstplichtigen officieel opgeschort. Nieuwe dienstplichtigen werden sinds augustus 1996 niet meer opgeroepen. Daarmee verviel de taak om mee te werken aan de rekrutering en effectuering van de militaire dienst.
In een raadsmededeling van 12 december 2006 werd aan de raad de nota "De stad delen, dienstverlening dichter bij de burger" aangeboden (2006 rm 245 RIS 142569). Het gemeentelijk beleid was er op gericht om uitvoerende taken onder te brengen bij 8 stadsdeelorganisaties. Daartoe werd de projectorganisatie Deconcentratie (DECO) opgezet binnen de Bestuursdienst. Dit leidde tot een uitbreiding van taken, budget en menskracht onder directe verantwoording van stadsdeeldirecteuren. De belangrijkste taak van de stadsdeelorganisaties was het bevorderen van de leefbaarheid en het welzijn in de wijken. De stadsdeeldirecteuren moesten daarnaast de participatie van de wijkbewoners stimuleren.
Op 26 mei 2009 nam het college van het besluit om met ingang van 1 januari 2010 een Dienst Publieksservice op te richten (RIS 164196).
Op 15 december 2009 nam het college het besluit (RIS 169139) om in te stemmen met de Blauwdruk Oprichting Dienst Publiekservice en het principe-besluit om in 2010 de Gemeentelijke Belastingdienst en DECO samen te voegen met de Dienst Publiekservice. Bovendien besloot zij in te stemmen met het omwerken van de Blauwdruk Oprichting Dienst Publiekservice tot een Blauwdruk doorontwikkeling tot een Dienst Publiekszaken. De Dienst Publiekszaken moest de gemeente brede frontoffice worden.
Ook stelde het college in een ander besluit van 15 december 2009 (RIS 169140) de hoofdstructuur van de Dienst Publieksservice vast. Deze bestond met ingang van 1 januari 2010 uit drie dienstonderdelen: Burgerzaken, Gemeentelijk Contact Centrum en Content Management Organisatie van de gemeentelijke website en internet.
In de loop van 2010 hadden reorganisaties plaats binnen de Dienst Publieksservice.
Op 1 januari 2011 ging de Dienst Publieksservice over in de Dienst Publiekszaken. Deze Dienst Publiekszaken bestond uit de sector Klantcontactcentrum, de sector Belastingzaken en de sector Stadsdelen en Wijken.

Kenmerken

Datering:
(1951) 1985-2009 (2010)
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Dienst Burgerzaken van de gemeente Den Haag
Omvang in m¹:
18,625
Auteur:
DoxSupport (2004); H. van de Mast (2015)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Archiefvormer(s):