< Terug naar archievenoverzicht

Uw zoekacties: Haagse Vrouwen Raad

1042-01 Haagse Vrouwen Raad

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Archief en inventarisatie
1042-01 Haagse Vrouwen Raad
Inleiding
Archief en inventarisatie
Het archief van de Haagse Vrouwen Raad is in 1999 na de opheffing van de raad geschonken aan het Haags Gemeentearchief.
Het inventariseren van het archief is gesubsidieerd door de Haagse Vrouwen Raad, omdat het bestuur van de Haagse Vrouwen Raad ervan 'overtuigd is dat de geschiedenis van de Vrouwenraden, waaronder die van de Vereniging Haagse Vrouwen Raad een belangrijk deel vormt van het cultureel erfgoed van de vrouwenbeweging'. De inhoud van het archief van de Haagse Vrouwen Raad vormt een bevestiging van dit standpunt.
Het archief van de Haagse Vrouwen Raad toont helaas vele hiaten. Reeds in 1988 bleek een deel van het archief zoek te zijn. Er waren bij de organisatie onduidelijkheden over de subsidievaststelling sinds 1979. Het jaarverslag van de Haagse Vrouwen Raad meldt dat het eigen archief geen oplossingen bood. Dankzij ambtenaren van de afdeling Maatschappelijk Welzijn en Volksgezondheid van de gemeente Den Haag, die op zoek gingen in de gemeentelijke papieren, kon de slepende subsidiëringkwestie uit de wereld worden geholpen. In 1988 was deze kwestie de aanleiding om het archief van de Haagse Vrouwen Raad beter op orde te brengen. Eind jaren 1990 was de administratie dusdanig georganiseerd, dat bij een nieuw geschil over subsidiëring ambtenaren van het Haagse stadhuis bij de Haagse Vrouwen Raad moesten aankloppen om een oplossing te vinden.
Het archief van de Haagse Vrouwen Raad over de periode na 1997 ontbrak. Het vermoeden rees dat deze stukken in het archief van de Stichting Treize waren achtergebleven. Overleg met de stichting bevestigde dit vermoeden. Notulen, jaarverslagen, statuten, en stukken betreffende de samenwerking en fusering met het Haags Vrouwen Centrum, het Emancipatiebureau Den Haag en het Vrouwen Gezondheidscentrum werden aangetroffen in de kelders van het pand van de Stichting Treize aan de Lange Houtstraat. Deze documenten zijn op 21 juni 2001 alsnog naar het Haags Gemeentearchief overgebracht.
In totaal bedroeg het naar het Haags Gemeentearchief overgebrachte archiefmateriaal 9 strekkende meter. Na inventarisatie, herverpakking en selectie voor vernietiging resteert nog 5,5 strekkende meter.
De zogenaamde vernietigingslijst, waarop de voor vernietiging in aanmerking komende stukken staan genoteerd, is opgenomen in het bij het Haags Gemeentearchief berustende beheersdossier van het archief van de Haagse Vrouwen Raad met beheersnummer 1042-01.
Bij de inventarisatie bleek geen oude orde. Gekozen is daarom tijdens de inventarisatiewerkzaamheden bij de indeling van het archief voor een ordening die zoveel mogelijk aansloot op de organisatie en de activiteiten van de Haagse Vrouwen Raad.
De archieven van de voorgangers van de Haagse Vrouwen Raad: het Contact Haagse Vrouwenverenigingen (1946-1975) en de Federatie voor Vrijwillige Vrouwelijke Hulpverlening, afdeling Den Haag (1952-1975) werden na voltooiing van de geschiedschrijving over de voorgangers van de Haagse Vrouwen Raad in 1986 geschonken aan het Haags Gemeentearchief. Het Contactarchief is raadpleegbaar onder beheersnummer 0734-01 en het Federatiearchief onder beheersnummer 0735-01.
In het archief van de Haagse Vrouwen Raad zijn archiefstukken aangetroffen, die afkomstig zijn van de Federatie voor Vrijwillige Vrouwelijke Hulpverlening, afdeling Den Haag. Deze stukken zijn teruggebracht naar dit archief.
Schema van de structuur van de Haagse Vrouwen Raad (circa 1980)

Kenmerken

Datering:
1975-1999
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Haagse Vrouwen Raad
Omvang in m¹:
5
Auteur:
C.N.W.M. Glaudemans (2001)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Archiefvormer(s):