0828-01 Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
0828-01
Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
Inleiding
Met deze inventaris komt een einde aan 175 jaar gemeentesecretarie. De voorgaande perioden zijn in de volgende archieven te vinden:
- Stadsbestuur van 's-Gravenhage, 1816-1851, bnr. 0352-01
- Gemeentebestuur van 's-Gravenhage, 1851-1936, bnr. 0353-01
- Gemeentebestuur Den Haag, 1937-1952, bnr. 0610-01
De periode 1953-1990 was de laatste waarin de gemeente volgens het secretarie-diensten model was georganiseerd. Vanaf 1991 werd het concern-diensten model ingevoerd. De gemeentesecretarie was de centrale organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie. Het diende de gemeenteraad en het college van B&W van advies en ondersteuning en verzorgde de administratie van het bestuur.
- Stadsbestuur van 's-Gravenhage, 1816-1851, bnr. 0352-01
- Gemeentebestuur van 's-Gravenhage, 1851-1936, bnr. 0353-01
- Gemeentebestuur Den Haag, 1937-1952, bnr. 0610-01
De periode 1953-1990 was de laatste waarin de gemeente volgens het secretarie-diensten model was georganiseerd. Vanaf 1991 werd het concern-diensten model ingevoerd. De gemeentesecretarie was de centrale organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie. Het diende de gemeenteraad en het college van B&W van advies en ondersteuning en verzorgde de administratie van het bestuur.
De taak van de secretarie was voornamelijk gericht op het maken van beleid. Dit beleid werd na vaststelling door het Gemeentebestuur uitgevoerd door de gemeentelijke diensten en bedrijven. Het secretariearchief is daarmee het belangrijkste bestuurlijke archief van de gemeente.
laatste wijziging 17-02-2024
12.755 beschreven archiefstukken
297 gedigitaliseerd
totaal 33.424 bestanden
Inventaris
8 Verkeer en vervoer (-1.81)
8.8 Huurauto's en taxi's (-1.811.123.2)
6347 Stukken betreffende het verlenen van een machtiging aan de hoofdcommissaris van politie door B&W inzake het verlenen, weigeren of intrekken van rijkaarten aan chauffeurs, krachtens artikel 16 van de Huurauto-verordening, 1954-1970
0828-01 Gemeentebestuur van Den Haag 1953-1990
1 Inventaris
8 Verkeer en vervoer (-1.81)
8.8 Huurauto's en taxi's (-1.811.123.2)
6347
Stukken betreffende het verlenen van een machtiging aan de hoofdcommissaris van politie door B&W inzake het verlenen, weigeren of intrekken van rijkaarten aan chauffeurs, krachtens artikel 16 van de Huurauto-verordening, 1954-1970
Datering:
1954-1970
Uiterlijke vorm:
1 omslag
NB:
Zie ook BNR 1238 Inventaris van het archief van de Commissie van advies voor het Huurautobedrijf, sinds 1977 de Taxi-adviescommissie, en BNR 1339 Inventaris van het archief van de Commissie van Advies inzake de straffen, opgelegd aan taxichauffeurs, sinds 1934 Commissie van advies inzake straffen, opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen, waarmede wordt gestationeerd, sinds 1950 de Commissie Straffen Huurautochauffeurs
laatste wijziging 14-12-2018
laatste wijziging 17-02-2024
12.755 beschreven archiefstukken
297 gedigitaliseerd
totaal 33.424 bestanden
Kenmerken
Datering:
(1881) 1953-1990 (1993)
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het Gemeentebestuur van Den Haag
Omvang in m¹:
711,125
Auteur:
C. Fijma, M. Gruythuysen, E. Krabbendam, R. Vernooij en H. Zwaanswijk, m.m.v. H. Ros (2006)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Categorie:
Zie ook:
laatste wijziging 17-02-2024
12.755 beschreven archiefstukken
297 gedigitaliseerd
totaal 33.424 bestanden